Nieuwsbrief:

Legenda motoroccasion

Op Motoroccasion.nl maken wij het vinden makkelijk door de motor te voorzien van een icoon die past bij een rijbewijs type.

De motoren zijn als volgt gelabeld:

geschikt voor het A rijbewijs.
geschikt voor het A1 rijbewijs.
geschikt voor het A2 rijbewijs.
na aanpassing geschikt voor het A2 rijbewijs.
motoren waarop je mag rijden met je B rijbewijs mits je deze hebt gehaald voor 19 januari 2013.
Voor welk rijbewijs kom je in aanmerking
Wanneer je mag beginnen met rijlessen en het rijexamen voor je motorrijbewijs, hangt af van je leeftijd en rijervaring. En van het vermogen van de motor. 

Wanneer neem je rijles en doe je een rijexamen voor een lichte motor?
Een lichte motor heeft een motorinhoud van maximaal 11 kW of 125cc. Je mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet je minimaal 18 jaar zijn. 

Tabel rijbewijs lichte motor

















Eerst doe je het praktijkexamen voertuigbeheersing (bijzondere verrichtingen). Daar heb je een Eigen verklaring en een geldig theoriecertificaat of autorijbewijs (B) voor nodig. Daarna doe je het praktijkexamen verkeersdeelneming. Je moet geslaagd zijn voor het praktijkexamen voertuigbeheersing. Ook heb je een geldig theoriecertificaat nodig.

Wanneer neem je rijles en doe je het rijexamen middelzware motor?
Een middelzware motor heeft een motorinhoud tot maximaal 35 kW. De minimumleeftijd voor rijles en rijexamen hangt af van je rijervaring. Heb je al een rijbewijs lichte motor (A1)? Dan mag je vanaf 19 jaar rijles nemen op een middelzware motor. Zonder dit rijbewijs moet je wachten totdat je 20 jaar bent. 

Voor het praktijkexamen moet je minimaal 20 jaar zijn. 

tabel rijbewijs middelzware motor





















Je hebt voor het praktijkexamen nodig:

een Eigen verklaring, een geldig theoriecertificaat motor, rijbewijs lichte motor (rijbewijs A1) of autorijbewijs (rijbewijs B).  

Wanneer neem je rijles en doe je het rijexamen zware motor?
Een zware motor heeft een motorinhoud van 35 kW of meer. De minimumleeftijd voor rijles en rijexamen hangt af van je rijervaring.

Heb je al een rijbewijs middelzware motor (A2)? Dan mag je vanaf 22 jaar rijles nemen en rijexamen doen op een zware motor. Heb je dit rijbewijs niet? Dan moet je minimaal 24 jaar zijn om rijles te nemen of rijexamen te doen. Je kunt ook rijles nemen en rijexamen doen als je 21 bent en geen rijbewijs A2 hebt. Op je rijbewijs komt dan code 80 te staan.  

Je hebt voor het praktijkexamen een Eigen verklaring en een geldig theoriecertificaat motor- of autorijbewijs nodig.  

A rijbewijs met code 80
Met die code mag je rijden op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2). De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Je mag dan ook op een zware motor (A) rijden. Je hoeft daarvoor geen extra examen meer te doen.

Rijbewijs automaat motor of motorscooter
Wil je graag een -motorrijbewijs automaat- dan behoort dit ook tot de mogelijkheden. De exameneisen en voertuigeisen zijn dezelfde als voor een schakel motor. De praktijkexamens worden in overeenstemming met de eigenschappen van de automaat motor afgenomen. Je mag dan na het behalen van het motorrijbewijs alleen automatisch schakelende motoren rijden. Een aantekening in het rijbewijs maakt duidelijk dat het rijbewijs beperkt is tot automaat motoren.

Een stukje historie: AERMACCHI in 1958 - 1958 250 cc Aermacchi Chimera Dit nieuwe model werd geïntroduceerd in 1956. Alhowel er veel belangstelling werd getoond verkocht dit model niet goed, zowel in als buiten Italië. Daarop werd besloten dit model te strippen om er een meer bijzondere machine van te maken. Bianchi keerde terug naar de tekentafel met in zijn achterhoofd de duidelijke opdracht om zo min mogelijk verdere fabricagekosten te maken. Dit verklaart de enkele-buis achterbrug en de horizontale positie van het blok, beide toepassingen die voor de originele eerste uitvoering werden gebruikt. Op dat momemt, toen Italiaanse designers overmaat-zuigerstangen als een must zagen besloot Bianchi de Chimera een andere drijfstang te geven, de zgn. push-rod . Dit was in het belang van een vereenvoudigde onderhoudsintensiteit en maakte een OHC inrichting niet noodzakelijk. In de verdere ontwikkeling van een race-versie voor Aermacchi werd dit concept dan ook succesvol. De eerste introductie van de Chimera was een 175 cc machine maar eerder was achter de schermen ook al gewerkt aan een 250 cc versie waardoor beide modellen gezamenlijk op de wegen verschenen. Gedurende een lange tijd werd door Aermacchi hun sportpotentieel onderzocht. In 1957 werd een getuned 175 cc model, met 16 pk in plaats van de standaard 14 pk (beide bij 8.000 toeren), beschikbaar gemaakt voor gebruik in de Italiaanse GP s. Later werden de 250 cc modellen populair onder de racers. Het debuut van deze machine geschiedde tijdens de in 1960 gehouden Duitse GP met als coureur Alberto Pagani en was een zo groot succes tusse de creme de la creme dat men besloot deze macine in een beperkt aantal ook particulier aan te bieden.
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van HONDA

ADV 350
C 72
CB 1000 HORNET SP
CB 1000 HORNET
CB 1000 R
CB 1000 S
CB 1100 EX ABS
CB 1100 RS
CB 1100 SF X-11
CB 1100
CB 1
CB 125 F
CB 125 R
CB 1300 / X4
CB 200
CB 250
CB 300 R
CB 350 F
CB 360
CB 450
CB 50 DREAM
CB 500 F
CB 500 HORNET
CB 500 X
CB 500
CB 550
CB 600 F
CB 600 S
CB 650 F
CB 650 R ECT
CB 650 R
CB 650
CB 750 HORNET
CB 750
CB 900 F / HORNET
CBF 1000
CBF 125
CBF 500
CBF 600
CBR 1000 F
CBR 1000 RR FIREBLADE SP
CBR 1000 RR FIREBLADE
CBR 1000 RR-R FIREBLADE
CBR 1100 XX SUPER BLACKBIRD
CBR 125 R
CBR 250 R
CBR 300 R
CBR 400
CBR 500 R
CBR 600 F
CBR 600 RR
CBR 650 F
CBR 900 RR FIREBLADE
CBX 1000
CL 500
CMX 1100 REBEL T MT
CMX 1100 REBEL
CMX 500
CR 250 R
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS ES
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1000 L AFRICA TWIN
CRF 1100 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ES
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1100 L AFRICA TWIN
CRF 125
CRF 250
CRF 300
CRF 450
CRF 50 F
CTX 1300
CTX 700
CX 500
CX 650
DAX 125
EM 1 E
F6 B GL 1800 GOLDWING
F6 C GL 1500 VALKYRIE
F6 C GL 1800 VALKYRIE
FJS 400 SILVER WING
FJS 600 SILVER WING
FMX 650
GB 350 S
GB 500 TT
GL 1000 GOLDWING
GL 1200 GOLDWING
GL 1500 GOLDWING
GL 1800 GOLDWING BAGGER DCT
GL 1800 GOLDWING
MONKEY Z 125
MSX 125
NC 700 D INTEGRA
NC 700 S DCT
NC 700 S
NC 700 X DCT
NC 700 X
NC 750 D INTEGRA
NC 750 S DCT
NC 750 S
NC 750 X DCT
NC 750 X
NHX 110 LEAD
NRX 1800 RUNE
NSS 125 FORZA
NSS 125
NSS 300 FORZA
NSS 350 FORZA
NSS 750 FORZA
NT 1100 DCT
NT 1100
NT 650 V DEAUVILLE
NT 700 V DEAUVILLE
NTV 650
NX 500
PC 800 PACIFIC COAST
PCX 125 CBS
PCX 125
PCX 150
RVF 400
SCV 100 LEAD
SES 150 DYLAN
SH 125
SH 150
SH 300
SH 350I
ST 1100 PAN EUROPEAN
ST 125 DAX
ST 1300 PAN EUROPEAN
SUPER CUB C 125
TRIKE
VF 1000
VF 500
VF 700
VF 750 C SUPER / MAGNA
VFR 1200 F C-ABS DCT
VFR 1200 F C-ABS
VFR 1200 X CROSSTOURER
VFR 1200 X DCT CROSSTOURER
VFR 400 R
VFR 750 F
VFR 750 R
VFR 800 X CROSSRUNNER
VFR 800
VISION
VT 1100 SHADOW
VT 1300 CX
VT 600
VT 700
VT 750 DC
VT 750 S
VT 750 SHADOW
VT 800
VTR 1000 FIRESTORM
VTR 1000 SP 1
VTR 1000 SP 2
VTX 1300
VTX 1800
VULTUS
WW 125
WW 150
X-ADV
XBR 500
XL 1000 V VARADERO
XL 600 V TRANSALP
XL 650 V TRANSALP
XL 700 V TRANSALP
XL 750 TRANSALP
XLV 650
XLV 750 R
XRV 750 AFRICA TWIN
ZIJSPAN
© 2000 - 2025 Motoroccasion